понедельник, 30 марта 2020 г.

Українська мова, 8 клас

19.05.2020
Повторення. Словосполучення. Речення.

Виконати вправу 3. стор.168


18.05.2020
Повторення. Словосполучення. Речення.

Виконати вправу 2. сторінка 168. (А,Б)



15.05.2020
Повторення. Словосполучення. Речення, його види

Перегляд відео:

Домашнє завдання. Сторінка 168, вправа 1 письмово


12.05.2020
Тема. Підсумкова контрольна робота з вивчених тем(тестування)
1. Укажіть правильне твердження.
Уточнюючими називають члени речення, які:
А розширюють зміст речення;
Б звужують зміст речення;
В уточнюють або пояснюють зміст головного чи другорядного члена речення;
Г ускладнюють зміст сказаного.
2. Виділена в реченні конструкція На березі хвилястої Десни стояло місто, оновите в сни — це
А дієприслівниковий зворот;
Б дієприкметниковий зворот;
В прикметник із залежними словами;
Г дієприслівник.
3. Укажіть, яким відокремленим членом речення є виділені в реченні слова.
Тут, під кронами білих розпашілих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
А Відокремлене означення;
Б відокремлена уточнююча обставина;
В відокремлений додаток;
Г відокремлена прикладка.
4. Укажіть речення, у якому відокремлений другорядний член — це означення, виражене дієприкметниковим зворотом.
А Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки.
Б Мокрий, обношений, він занепокоєно пішов до верби...
В В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.
Г А он старе Монастирище, колись козацькеє село.
5. Укажіть речення з відокремленим додатком.
А Нікого тут нема, крім мене й господині.
Б Польова билина, вона не призвичаєна до густої садової тіні.
В Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий.
Г І от тепер, ставши начальником, він раптом заспівав отакої.
6. Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена іменником з прийменником.
А Співають усі, за винятком Ліни Яцуби, дочки відставника...
Б Незважаючи на вітрець, робилося душно.
В Звучав потемнілий дзвін, пудів на тридцять.
Г У лісі, опріч мене, є ще хтось.
7. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1
Відокремлений уточнюючий
А
Спить вітер на колінах у беріз, окутаних у молоко туману.
член речення
Б
Лев упав і довго, лежачи, стогнав.
2
3
відокремлений додаток відокремлене означення
В
Тут, під кронами білих розпашілих каштанів, причаїлися наші, повні щастя літа.
Г
Не маю іншого тепла, окрім отчого краю.
8. Установіть відповідність між відокремленими уточнюючими членами речення і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
1
Уточнюючий підмет
А
Уже багато років, відколи його забрано од матері, ніхто ні про що не питав.
2
уточнююча обставина місця
Б
І тут, в Америці, живу я Україною.
3
уточнююче означення
В
Надійшли жнива, достигла Василева пшениця — така гарна, колос у колос.
Г
Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий.
9. Виконайте синтаксичний розбір речень(підкреслити члени речення - головні і другорядні, підмет, присудок, додаток,обставину):
Матір моя, Марія, читати мене навчила.
Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес.
Мовчить, скупавшися в зимовім молоді, алея волохата.
І він устав на горах перед нами, наш Київ.
10. Написати твір на тему "Здоровий спосіб життя для людини", використовуючи відокремлені члени речення.



08.05.2020
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Речення з відокремленими членами"

Сьогодні і на наступному уроці у нас повторення і закріплення вивченого матеріалу. Аби пригадати теми- дивись нижче по відео чи у свій підручник.

Відео на повторення:

Домашнє завдання. Вправа 3(А), стор.155, письмово.



04.05.2020
05.05.2020
Тема.Відокремлені уточнювальні члени речення
(урок розрахований на 2 дні - 04.05. та 05.05.)

Перегляд відео до уроку:





Домашнє завдання. стор.158(опрацювати), стор.159 вправа 2(письмово), вправа 4(завдання А,Б) письмово



27.04.2020
28.04.2020

Тема. Контрольний письмовий твір-опис місцевості(вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною в художньому стилі(за складним планом) з використанням відокремлених означень та обставин

Приклад складного плану за яким складається твір-опис місцевості(вулиці, села, міста):

Орієнтовний план

I. Вступ.
1. Назва міста (району), де знаходиться моя вулиця.
2. Назва вулиці та короткі відомості про її заснування.
II. Основна частина. Опис вулиці.
1. Рельєф та забудова вулиці.
2. Довжина вулиці.
3. Рослинність та зовнішній вигляд.
4. Цікаві будинки та заклади, що в ній розташовані.
5. Власний будинок.

Ознайомлення зі зразком твору-опису:

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА
Я живу на вулиці Марийській. Цією вулицею починається район Москалівни. Ще у XVIII столітті тут селились російські солдати — москалі. Вони будували невеличкі однокімнатні хатинки. Цей район був дуже бідний. Ще й досі на нашій вулиці збереглось декілька старовинних будиночків.
Моя вулиця маленька, дуже зелена й затишна. На ній немає жодного сучасного будинку. Майже половину вулиці займає фізико-математична школа. Школу збудовано 1903 року. Це старовинна, дуже красива двоповерхова будівля. Школа майже прихована від поглядів суцільною стіною могутніх та кремезних лип, кленів та каштанів. Мій дім знаходиться напроти школи. Він п’ятиповерховий, з високими напівкруглими вікнами. На Марїнській дуже мало людей та машин. Коли в школі закінчуються уроки, здається, що й життя на вулиці завмирає.
Мені дуже подобається моя вулиця. І куди б я не потрапила, як би не склалося моє життя, я завжди пам’ятатиму мою маленьку батьківщину, краєчок рідної землі.

Домашнє завдання. Скласти свій складний план і твір-опис місцевості(вулиці, села чи міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі з використанням відокремлених означень та обставин.
(Завдання виконати до 29.04.)



24.04.2020
Урок розвитку мовлення. Складання допису дискусійного характеру до блога

Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Напишіть допис (у формі твору) дискусійного характеру на тему: "Чи переможе книжку комп'ютер, а бібліотеку - інтернет?" з використанням відокремлених обставин.

Завдання виконати до 27.04.


21.04.2020
Тема. Відокремлені обставини

Перегляд відео до уроку:




Домашнє завдання. с.148 опрацювати. Вправа 2, с.148(письмово)


17.04.2020
Тема. Відокремлені додатки


Перегляд відео до уроку:


Домашнє завдання. Сторінка 154-155 читаємо. Стор.155, вправа 3 письмово.


13.04.2020
Тема. Відокремлені прикладки


Домашнє завдання. Читати стор. 134-135. Вправа 2, ст.135(письмово)




10.04.2020


Тема . Відокремлені означення

Уважно переглядаємо відео:



Домашнє завдання. Сторінка 123 вправа з хатинкою(письмово)



07.04.2020


Тема. Відокремлені означення

Переглядаємо відео до теми уроку:








 Домашнє завдання. Сторінка 125, вправа 2(письмово)






06.04.2020


Урок мовленнєвого розвитку. 
Інтерв’ю в публіцистичному стилі

Усне прочитання інформації:
Будь-який твір публіцистичного  стилю повинен відповідати принципу СТОКАЦ: Своєчасність
          Точність
          Об’єктивність
          Коректність
          Аргументованість
          Цілісність
Про це слід пам’ятати і під час створення інтерв’ю

 Словниковий диктант із поясненням лексичних значень слів. /з використання тлумачного словника/, усно ознайомитися із словами:
Мас-медіа, екшн, бліц-портрет, шпальта, візаві, експромт, патетика, стендап, меседж,  прес-реліз, модератор,  антураж, реципієнт.
Довідка: мас-медіа - засоби одночасної передачі інформації групі людей, тобто засоби масової інформації; бліц-портрет - публікація, яка містить короткі відомості про людину; шпальта - вертикальна смуга на сторінці газети, журналу, утворена рядом коротких рядків; візаві – опонент; експромт - принагідний виступ (прозовий, віршований, музичний) без підготовки, різновидність імпровізації; патетика - настроєність, тон промови, твору літератури, музики, кіно, театральної вистави, які характеризуються пафосом, піднесеністю, схвильованістю; стендап - поява журналіста в кадрі з яким-небудь повідомленням, зверненим безпосередньо до глядачів; меседж -  інформація, яка містить певний прихований смисл; прес-реліз - це документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до засобів масової інформації (ЗМІ); модератор - професійний ведучий в ЗМІ (особливо в ток-шоу), зазвичай професійний журналіст; антураж - оточення, середовище, навколишня обстановка; реципієнт - об'єкт комунікації, який залишається для комунікатора анонімним.

- людина, що бере інтерв’ю … /інтерв’юер/
- процес взяття інтерв’ю… /інтерв’ювання/
- різновид інтерв’ю, переважно з місця події, здебільшого про спорт… /флеш-інтерв’ю/
- людина, в якої беруть інтерв’ю ../респондент/

Прочитайте текст. 
Його величність — запитання
Запитання — це своєрідний ключ до успішного інтерв’ю. Зрозуміло, що воно має бути насамперед змістовним і нестандартним.
Буває, щоб сформулювати справді цікаве запитання, доводиться «просіяти» великий інформаційний масив. Але воно того варте. І автор такого запитання вартий поваги.
Від журналіста вимагається особлива винахідливість, уміння побудувати нестандартне питання. Наприклад, під час інтерв’ю в прямому ефірі телеканалу «1+1» за участю екс-державного секретаря США Мадлен Олбрайт  після традиційної «розминки» журналіст запитує гостю: «Пані Олбрайт, у вас така симпатична прикраса — брошка у формі метелика. Очевидно, ви любите все літнє?..» «Насправді, — відповіла поважна гостя, — я надаю перевагу прикрасам у вигляді
різноманітних зміїв, але іранський лідер якось заявив: подивіться, яка ця Олбрайт зміюка, у неї навіть прикраси — змії. Відтоді мушу уникати улюблених брошок-змій». Така напівжартівлива відповідь, безумовно, надала спілкуванню непротокольного характеру. Журналіст «елегантно» вийшов на комплекс важливих питань про відносини між США й ісламським світом. Обговорення специфічної міжнародної проблематики набуло особистісного забарвлення, стала доступнішою інформація.
У сучасній практиці інтерв’ю особливо цінуються запитання з певним підтекстом, що надають спілкуванню неабиякої інтриги. Таке питання здатне заскочити співбесідника зненацька; отже, відповідь може бути збагачена ексклюзивною й несподіваною інформацією.
Завдання журналіста — викликати знаменитого співрозмовника на відвертість, спонукати його до глибоких і цікавих міркувань. Дослідник сучасної практики західної журналістики Девід Рендол виділяє цілу низку питань, здатних, на його думку, генерувати несподівані відповіді. Зокрема:
- Ваш перший спогад?
- Найкраща порада, яку ви отримали від батька/матері?
- Хто мав найбільший вплив на ваше життя?
- Ваша перша робота/машина/любов?
- Що ви робите, коли нервуєте?
- Чому ви не здатні протистояти?
Цей перелік можна поповнювати для себе і самотужки. В нагоді може стати, зокрема, своєрідне колекціонування афоризмів (крилатих, авторських, з народної творчості...). Афоризми — місткі і доступні вислови — наштовхують на змістовні запитання-роздуми. Ось стародавній китайський афоризм — «Якщо ви схвильовані гнівом, намагайтеся відволіктися від його причини; позбувшись пального, яке підживлює гнів, ви уникнете його» — можна трансформувати в приблизно таке запитання: Як вгамовуєте спалах своїх емоцій, як уникаєте конфліктів?.. Питання, хоч і простеньке, однак дає можливість зачепити близьке кожному з нас, дещо приземлити знаменитість, переконати глядача, що вона — така ж жива людина, як і він. У цьому й полягає  принадність інтерв’ю з відомою людиною.
Отже, ефективність інтерв’ю залежить від змісту запитання, а також інтонації його висловлення. Наскільки воно буде насиченим, промовистим і виразним, настільки й вагомою буде відповідь. Інтерв’ю — динамічний, універсальний і цікавий жанр.

Практична робота
Прочитайте інтерв'ю.  Прочитайте різновиди запитань до  Римми Леонідівни.
Римма Леонідівна  - успішний директор школи з 2002 року, вчитель історії вищої категорії, вчитель-методист. Її люблять учні, поважають батьки, наслідують вчителі. Як їй вдалося досягти успіху? Дізнаємось про це в неї.
- Риммо Леонідівно, яка найхарактерніша риса допомогла вам досягти такого успіху?
- Я гадаю, що це не одна риса, а їх сукупність. В першу чергу, це – наполегливість у досягненні мети, впевненість у власних силах та підтримка колег.
- Як Ви встигаєте все зробити?
- Як кажуть: «Дорогу здолає той, хто йде». Тому роботу потрібно вміти правильно планувати та вчасно виконувати.
- Що Ви мрієте змінити в школі?
- Хотілося б у кожний кабінет придбати телевізор та мультимедійну дошку, забезпечити кожного учня на уроці інформатики доступом до персонального комп’ютера.
- Дякуємо за цікаві відповіді, бажаємо наснаги в подальшій творчості.

Домашнє завдання. Уявіть, що вам потрібно взяти інтерв’ю у відомої людини (актора, спортсмена,співака чи письменника тощо), складіть запитання в робочому зошиті, на які б ви хотіли почути відповідь у цієї людини.









03.04.2020


Тема. Відокремлені другорядні члени речення. Розділові знаки при відокремлених членах речення







Домашня робота. Вправа 6, ст.122 письмово.




31.03.2020



Тридцять перше березня
Класна робота
Тема. Поняття про відокремлення. 

Другорядні члени речення, які для підсилення їх смислової ролі виділяються в усному мовленні інтонацією й паузами, а на письмі – відповідними розділовими знаками, називаються відокремленими.

Читаємо усно правило:
Приклад:
В небі, чистім і прозорім, сонце сяє. (М. Рильський)
Це було літом, саме в жнива. (М. Коцюбинський)
Почувши за спиною шелест, вона озирнулась. (С. Васильченко)
Відокремленими бувають другорядні члени, яким властивий відтінок додаткового повідомлення, значення виключення обо виділення тощо. Відокремлені члени речення доповнюють основний зміст речення, виражений іншими членами речення.
Відокремлені уточнювальні члени речення відповідають на питання: а який саме? а як саме? де саме? а коли саме? а що(хто) саме? Вони уточнюють, конкретизують попередні члени речення, звужуючи або обмежуючи їх значення,  або виділяються для посилення їхнього змісту і значення, стоять безпосередньо після слова, яке конкретизують.
За функцією і синтаксичною роллю в реченні розрізняють:
  • відокремлені означення
Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією. (О. Гончар)
Малий, сиджу біля вікна і всього боюсь. (Є. Гуцало)
  • відокремлені прикладки
Солов'ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна. (П. Воронько)
  • відокремлені обставини
Усяка пташечка, радіючи, співала. (Л. Глібов)
Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах. (Є. Гуцало)
  • відокремлені додатки
На світі все знайдеш, крім рідної  матері. (Народна творчість)
  • відокремлені уточнювальні члени речення (будь-який член речення, найчастіше — обставини)
Коло самого дому, під вікнами, росли кущі жовтої акації. (І. Нечуй-Левицький)
Ми, школярі, набираємо взимку свіжих знань у голову. (Ю. Яновський)
Ніч була гаряча, жнив'яна. (І. Нечуй-Левицький)

Розгляньте схему. Дослідіть, якого значення надають реченню відокремлені члени і чим вони виражені. 
До вашої уваги відео про відокремлення!



Сторінка 120 вашого підручника для ознайомлення з правилом!
Домашнє завдання ст. 121, вправа 2(письмово)

Комментариев нет:

Отправить комментарий