понедельник, 30 марта 2020 г.

Українська література, 5 клас

Список літератури із української літератури для 6 класу
  • Микола Вороний. «Євшан-зілля»;
  • Володимир Винниченко. «Федько-халамидник»;
  • Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки»;
  • Емма Андієвська. «Казка про яян», «Говорюща риба»;
  • Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»;
  • Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»;
  • Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9».
Список літератури зі світової літератури для 6 класу
  • Грецькі міфи: «Міф про Прометея», «Міфи про Геракла», «Дедал і Ікар», «Нарцис», «Пігмаліон і Галатея», «Орфей і Еврідіка», «Деметра і Персефона» (3-4 за вибором вчителя);
  • Індійські міфи: «Творення», «Про створення ночі», «Про потоп», «Про золоті часи»;
  • Єгипетські міфи: «Ра та Апоп», «Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет» (1-2 за вибором вчителя);
  • Жуль Верн. «П’ятнадцятирічний капітан» або Роберт Луїс Стівенсон «Острів скарбів» (1 твір за вибором вчителя);
  • Чарлз Діккенс. «Різдвяна пісня в прозі»;
  • Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом»;
  • Антон Чехов. «Хамелеон», «Товстий і тонкий»;
  • Джек Лондон. «Жага до життя»;
  • Гаррієт Бічер-Стоу. «Хатина дядька Тома» або Володимир Короленко «Сліпий музикант» (1 твір за вибором вчителя);
  • Генрі Лонгфелло. «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором вчителя) або Джанні Родарі «Листівки з видами міст» (1 твір за вибором учителя);
  • Рей Бредбері. «Усмішка»;
  • Роберт Шеклі. «Запах думок»;
  • Астрід Ліндгрен. «Міо, мій Міо»;
  • Міхаель Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»;
  • Крістіне Нестлінгер. «Конрад, або Дитина з бляшанки».




21.05.2020
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків

Цікава екскурсія-подорож музеєм Панаса Мирного. До вашої уваги два відео-подорожі:





Домашнє завдання. Уважно переглянути запропоновані вище відео.





14.05.2020
Тема. Підсумкова контрольна робота (виконати до 16.05.)

Письмовий контрольний твір на одну з цих 3-х тем:
   
1)  «Чому односельці вважали Олеся диваком?Багатство внутрішнього світу людини. Чим був особливий Олесь?» (За мотивами тво­ру «Дивак»);

2)  «Хто є найбільшою загрозою для тварин у лісі?Чому потрібно берегти тварин? Моє ставлення до тварин» (За мотивами твору «Лось»);

3)  «Краса природи, яка надихає людину у віршах П.Тичини. Моє ставлення до природи» (За мотивами ви­вчених поезій П. Тичини).






12.05.2020
Тема. Микола Вінграновський. Основні відомості про письменника. "Сіроманець"

Перегляд відео:

Домашнє завдання. Прочитати "Сіроманець" М. Вінграновського. Підготуватися до підсумкової контрольної роботи з вивчених тем.


07.05.2020
Тема. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти

Образ Олеся
(усне прочитання інформації):
Чи любите ви фантазувати? Ким ви себе уявляєте? Яка природа вас оточує? 
Хлопчик Олесь пізнає природу самотужки — він багато часу проводить у лісі, знайомий з його мешканцями. Він полюбляє куштувати шишки, які сам знаходить у дуплах дерев, їсть мерзлу калину. Не забуває хлопчик і піклуватися про природу — нагрібає чобітками снігу під окоренок сосенки, щоб вона не помирала; про­биває лід на річці, щоб звільнити пліточку від щуки.
Про багату уяву хлопчика нам стає зрозуміло з наступного опису: «І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папоро­ті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже. За­бажав — вийшов. Ніхто тебе не займе. Іди куди заманеться. Ось карасик пливе. Цап його за пірце: «Добридень, дядьку! Як пожи­ваєте?»
Олесь дуже полюбляє казки, особливо про Івасика-телесика. Саме вони впливають на його цікавість, яка спонукає його вивчати світ навколо нього.
Ключовим словом до розуміння того, як Олесь ставиться до навколишнього світу, до природи, є слово „любов”, адже він справді „любить” зиму в усіх її проявах. І не тільки зиму, а все, що з нею пов'язане. Співчутливість, почуття справедливості, доброта й щиросердність — саме ці риси надзвичайно розвинені в характері Олеся. Але це не результат виховання чи спілкування з людьми (Олесь — дуже замкнений, нетовариський хлопець). Очевидним є той факт, що хлопець тягнеться до природи, захоплюється й насолоджується нею. Ним керує почуття краси й гармонійності природи. А гармонійність і означає рівновагу, спокій, доброту, справедливість. Будь-яке насилля, несправедливість порушують цю гармонійність в очах Олеся і завдають йому душевного болю.

1. Чому дорога річкою не була зручнішою взимку?
А Тому що вона довша;
Б тому що лід тонкий;
В тому що є дорога лісом;
Г тому що ніхто нею не користувався.
2. Що намалював Олесь на сніг
А Хату й півня;
Б школу й себе;
В свою родину;
Г снігового янгола
3. З ким порівнює автор дятла?
А 3 хазяїном лісу;
Б з санітаром;
В з дроворубом;
Г з лісником.
4. Що запропонували школярі Олесю?
А Прогуляти уроки;
Б піти до бібліотеки;
В запросити їх до себе;
Г подушки гнути.
5. Який перший урок чекав на Олеся в школі?
А Письмо;                     
Б читання;
В малювання;                
Г природознавство.
6. Чому Олесь раптово покинув школу?
А Йому терміново потрібно було повернутись додому;
Б не хотів робити те, що задала вчителька;
В він вирішив приєднатися до хлопчаків на річці;
Г вчителька вигнала його з класу.
7. Що сприяло примиренню Олеся з Федьком?
А Бійка;                         
Б розмова;
В кінець уроків;            
Г пиріг із м’ясом.
8. Хто підвіз Олеся додому?
А Дід Прокіп;                
Б сусід Микола;
В батько Петро;            
Г брат Пилип.
9. Чим топили піч у родині Олеся?
А Мотлохом;                
Б вугіллям;
В соломою;                    
Г деревом.
10. Дядьки на вигоні називали Олеся диваком, а як їх назвав дід?
А Фармазони;               
Б патякали;
В дурні;                         
Г божевільні.
11. Кого захищав Олесь від діда?
А Федька;                      
Б кобилу;
В маму;                          
Г вчительку.
12. Про яку казку мріяв Олесь?
А Про дятла;
Б про ліс;
В про Котигорошка;
Г про Івасика-Телесика.



05.05.2020
Тема. Григір Тютюнник."Дивак". Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини

Перегляд відео(усно):





Аудіокнига "Дивак"(для тих, хто любить слухати, а не читати):



Домашнє завдання. Продовжити читати "Дивака" Г.Тютюнника.





30.04.2020
Тема. Григір Тютюнник. Життєвий шлях письменника

Перегляд відео до уроку:






Домашнє завдання. Читати с.215-221 "Дивак"





28.04.2020
Урок розвитку мовлення. 
Художній етюд про природу(письмово)


Дорогі діти! На минулих уроках ми розглядали з вами творчість Максима Рильського, його вірші "Дощ", "Осінь-маляр із палітрою пишною...". 
Сьогодні у нас урок розвитку мовлення, на якому вам потрібно написати невеличкий твір про природу. Оберіть на свій смак розповідь - чи то це буде тема бережливого ставлення до природи, чи то - змалювання вашої улюбленої пори року, чи то змалювання улюбленого місця на природі,можливо, в селі, де ви проводите свій час на канікулах.
 Одним словом, ви самі собі майстер вашого твору про природу. Отож, виконати роботу потрібно до 30 квітня. 
Чекаю на ваші твори.




23.04.2020
Тема. Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. "Дощ". "Осінь-маляр із палітрою пишною..."


Уважно переглянути відео до уроку:
(аналіз віршів М. Рильського)



Домашнє завдання. с.214 письмово дати відповіді на запитання - 5,6,10.
Завдання виконуємо до наступного уроку(28.04.)

21.04.2020
Тема. Максим Рильський. Краса рідної природи й відтворення її засобами поетичної мови. "Дощ"("Благодатний, довгожданий")

Ознайомлення з відео:




Домашнє завдання. Прочитати с.212-213.





14.04.2020
Тема. Оповідання "Лось". Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань

У цьому світі є тільки одна річ, перед якою повинні схилятися, —
це геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, — це доброта.
Віктор Гюго

Людина – цар природи. Але наскільки цей вислів правдивий і чи дійсно людина цар природи? А може вона неслухняна дитина, яка ввібрала в себе добро і зло? Тому з одного боку оберігає природу, а з другого буквально знищує ії?
Чи вразив вас зміст оповідання Є. Гуцала «Лось?» Чому? А який настрій був у вас? Що вразило найбільше? (Подумайте про це у своїх думках).

Мене теж , як і вас вразив зміст оповідання. Сьогодні ми будемо говорити про добро і зло. Адже не секрет, що саме навколо добра і зла обертається все наше життя і вся наша література, бо вона відображає життя, як ми живемо. Це вічна тема.

1  Словникова робота(усно)

           Давайте розглянемо такі поняття як співчуття і милосердя

Милосердя – щиросердність.
Співчуття  – готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукуватись на чужий біль.

-         Це головні чесноти людини.

-         Немає меж можливостям приносити користь іншим людям.
-         Людина готова завжди пожертвувати іншим все, навіть життя.


Характеристика персонажів(письмово)
— Заповніть таблицю.

Брати-підберезники
Дядько Шпичак

Портрет


Учинки


Риси характеру


Домашнє завдання. Заповнити таблицю характеристика персонажів. Підготуватися до тестової перевірки знань з тем: Т.Шевченко, П.Тичина, Є.Гуцало.


09.04.2020
Тема. Євген Гуцало. 
Основні відомості про письменника.
 Оповідання "Лось"

Переглядаємо відео до уроку:


Оповідання "Лось"(аудіокнига):




Усне прочитання інформації:

Тема твору: зображення порятунку лося дітьми та його смертельного протистояння з браконьєром.
Ідея твору: засудження браконьєрства, заклик бережно відноситися до тварин.
Мета твору: стань другом природи.
Проблематика твору: життєва позиція людини, ставлення людини до природи, жити по совісті.

Жанр: оповідання (прозовий твір, обсяг твору приблизно 6 сторінок, зображена пригода у лісі недалеко від заповідника: убивство браконьєром тварини, діють чотири персонажі: лось, два брати, дядько Шпичак, події відбуваються за один зимовий день).
Композиція твору.
Експозиція: лось – житель заповідника. 
Зав'язка: лось відчув небезпеку поза заповідником  
Розвиток дій: зустріч світанку на галявині, у річковому полоні, допомога хлопчиків.
Кульмінація: постріл браконьєра Шпичака.  
Розв'язка: загибель лося та осуд браконьєрства. 

Короткий виклад оповідання.
   Лось прокинувся від сухого різкуватого звуку. Хоч житель заповідника був великим, проте відчув небезпеку й страх, як на волі у його рідній тайзі. Він побіг.
    Ранок лось зустрів на поляні. Його мучила спрага, тому попрямував до річки. Крига затріщала, він опинився в льодовому полоні. Марно намагалась велика тварина звільнитись і вибратися із холодної води. 
    На його щастя до лісу по хмиз заїхали на підводі два хлопчики. Ризикуючи життям, вони сокирою пробили вихід з ополонки. Знесилена тварина була врятована, вона попрямувала до заповідника. Хлопці поверталися додому.  
    Та раптом пролунав зрадливий постріл рушниці. Лось ще трохи біг, спіткнувся і впав. Тоді діти зрозуміли по кому стріляли. Перед ними з'явився захеканий рідний дядько, який уже давно спостерігав з лихими помислами за двобоєм тварини з підступною кригою, допомогою хлопців. Хлопці марно надіялись, що врятована ними тварина ворухнеться. Дядько побачив у очах дітей осуд. Вони, напевно, заявлять охороні заповідника про те, що трапилось…  

Носії добра: брати-підберезники.
Носії зла: браконьєр Шпичак..

Оповідання вчить оберігати природу, бути співчутливим, не миритися з несправедливістю.
Головні персонажі: тварина лось. 
Другорядні персонажі: хлопчики-підберезники, браконьєр Шпичак.

Домашнє завдання. Читати оповідання "Лось" Є. Гуцала. 


07.04.2020


Тема. Павло Тичина. "Гаї шумлять...", 
"Блакить мою душу обвіяла".
Мелодійність віршів П.Тичини

Перегляд відео до теми:


ГАЇ ШУМЛЯТЬ
Гаї шумлять —
           Я слухаю.
Хмарки біжать —
            Милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
            так весело.

Гей, дзвін гуде —
             Іздалеку.
Думки пряде —
           Над нивами.
Над нивами-приливами,
Купаючи мене,
     мов ластівку.

Я йду, іду —
Зворушений.
Когось все жду —
Співаючи.
Співаючи-кохаючи
    Під тихий шепіт трав
              голублячий.

Щось мріє гай —
      Над річкою.
Ген неба край —
          Як золото.
Мов золото — поколото,
Горить-тремтить ріка,
              як музика.
                        (1913)
Усно читаємо:

Тема твору: гармонійне поєднання краси рідної природи та почуттів ліричного героя. 
Ідея твору: захоплення гармонією людини і природи.
Основна думка: любити та оберігати природу рідного краю.

Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: пейзажна лірика.

Художні засоби.
Епітети: іду зворушений, шепіт голублячий, жду співаючи, душі весело, нивами-приливами.
Метафори (персоніфікація, або уособлення):  гаї шумлять, хмарки біжать, дзвін гуде, думки пряде, мріє гай, горить-тремтить ріка.
Порівняння: купаючи мене, мов ластівку; неба край – як золото; мов золото-поколото, … ріка, як музика. 
Повтори: милуюся-дивуюся, нивами-приливами, співаючи-кохаючи, золото-поколото, горить-тремтить.
Асонанс (часте повторення голосних звуків): «Милуюся. Милуюся-дивуюся», «Над нивами. Над нивами-приливами», «Співаючи. Співаючи-кохаючи», «Ген неба край», «Як золото. Мов золото-поколото»

Кількість строф – чотири.
Вид строфи: семивірш (септима).
Гаї шумлять — 
я слухаю. 
Хмарки біжать — 
милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
так весело.
Зорові образи: гаї, хмарки, дзвін, ниви, ластівка, трави, річка, небокрай.
Слухові образи: шумлять гаї, гуде дзвін, співаю, шепіт трав, музика. 
Образи кольорів: золотий (небокрай).


БЛАКИТЬ МОЮ ДУШУ ОБВІЯЛА
Блакить мою душу обвіяла,
Душа моя сонця намріяла,
Душа причастилася кротості трав —
Добридень я світу сказав!

Струмок серед гаю як стрічечка,
На квітці метелик мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля —
Добридень тобі, Україно моя!

Усно читаємо:

Тема твору: зображення шанобливого ставлення до України. 
Ідея твору: уславлення любові до Батьківщини.
Основна думка: бути дитиною своєї Батьківщини.

Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: патріотична лірика.

Художні засоби
Епітет іменниковий: кротості трав.
Метафори:  блакить душу обвіяла, світу сказав.
Персоніфікація: душа намріяла, душа причастилася.
Порівняння: «струмок..., як стрічечка», «... метелик, мов свічечка». 
Перелічення: «Хвилюють, маюють, квітують поля».
Асонанс (часте використання певних голосних звуків у рядку): «На квітці метелик, мов свічечка», «Хвилюють, маюють, квітують поля».
Риторичний оклик«...Добридень я світу сказав!».
Звертання«Україно моя».

Кількість строф – дві.
Вид строфи: чотиривірш (катрен), оскільки строфа складається з чотирьох рядків.
Блакить мою душу обвіяла, 
душа моя сонця намріяла, 
душа причастилася кротості трав — 
добридень я світу сказав! 
Зорові образи: сонце, трави, струмок, стрічечка, метелик, свічечка, поля.
Слухові образи: сказав, маюють.
Образи кольорів: блакить.

Домашнє завдання. Пройти тест на едмодо на перевірку знань.







02.04.2020

Тема. Павло Тичина. Коротко про поета. 
"Не бував ти у наших краях!"

Перегляньте відео про поета:


Слухаємо виразне читання вірша П. Тичини "Не бував ти у наших краях":


Домашнє завдання. Читати с. 199 - 200. 








31.03.2020

Тридцять перше березня
Класна робота
Тема. «Садок вишневий коло хати» - перлина української та світової ліричної поезії.
Епіграф:

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля!

До вашої уваги відео про Тараса Григоровича Шевченка
Давайте пригадаємо його постать!



Виразне читання поезії "Садок вишневий коло хати":
сторінка підручника 197.

Вірш "Садок вишневий коло хати" покладено на музику:


Аналіз вірша "Садок вишневий коло хати"
Тема: зображення щасливої родини працьовитих селян серед природної гармонії.
Ідея: уславлення людини праці та природної гармонії.
Мета: працьовиті люди заслуговують гарного життя.
Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш
Тематика: пейзажна лірика.
Художні засоби.
Персоніфікація: зіронька встає.
Пестливі слова: зіронька, маленьких, діточок, соловейко.
Кількість строф – три.
Зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки.
Образи – символи: «садок вишневий», «вечірня зіронька», «соловейко», «родина за вечерею»«плугатарі», «пісня дівчат».
Слухові образи: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, затихло все, соловейко не затих. 

 Домашнє завдання. 
1.Напам’ять виразно читати вірш "Садок вишневий коло хати"(усно).
2. Дати коротко письмові відповіді на запитання до вірша "Садок вишневий коло хати":
1)Який настрій передано у творі?
2)Яку пору року зображено?
3)Що змальовує Т.Шевченко на лоні виш­невого садка? 
4)Як поет описує родину?
5)Що вам у цьому вірші сподобалося най­більше?
Виконане завдання надіслати фото в едмодо під постом до цього уроку до 02.04.2020

Комментариев нет:

Отправить комментарий